Vækst Jammerbugt servicerer erhvervslivet og lokalområdets mange ildsjæle i relation til at udvikle virksomhederne, turismen og landdistrikterne i Jammerbugt Kommune. Kort sagt er det afdelingens fornemmeste opgave at realisere hhv. Erhvervs- og Vækststrategien samt strategi for Kultur, Fritid og Landdistrikter.
Virksomhedsservicen retter sig mod etablerede virksomheder såvel som iværksættere, hvor Vækst Jammerbugt årligt gennemfører ca. 250 møder/-forløb for nye og etablerede virksomheder. Virksomhedsforløbene har til formål at afklare virksomhedens udviklingsbehov og at lægge en plan for, hvordan virksomheden i samarbejde med Vækst Jammerbugt og andre erhvervsfremmeaktører kan realisere de konkrete behov – og i sidste ende styrke egne forudsætninger for vækst og udvikling.
Vækst Jammerbugt faciliterer også forskellige tema- og netværksarrangementer, der har til formål at inspirere og skabe uformelle relationer og samarbejder på tværs af det lokale erhvervsliv.
VisitJammerbugten, der er en del af Vækst Jammerbugt, står for driften af et helårsåbent turistkontor i Blokhus samt sæsonbemandede turistinfoer i hhv. Fjerritslev og Brovst. Turistindsatsen omfatter desuden den hvervende markedsføring og destinationsudvikling i form af kompetenceudviklingsforløb og større fælles udviklingsprojekter.
Landdistriktsindsatsen baserer sig på en tæt dialog med borgere, foreninger og virksomheder om udviklingstiltag, hvor der ydes bistand i forhold til:
- Økonomisk støtte til projekter
- Sparring til projektudvikling
- Sparring i forhold til funding hos eksterne puljer og fonde
- Etablering af netværk på tværs af lokalsamfund
Mål |
Resultatkrav |
Status |
En opsøgende erhvervsfremmeindsats |
|
I |
Fokuseret erhvervsservice |
|
N |
Branding af det lokale erhvervsliv |
|
N |
Markedsføring af erhvervsfremmeaktiviteter inden for både det eksisterende erhverv og iværksætteri |
|
I |
Jammerbugt skal være en af Nordjyllands førende iværksætterkommuner |
|
I
I A
N |
Værdiskabende udviklingsprojekter i samarbejde med lokale ildsjæle |
|
I I I N |
Værdiskabende erhvervsudviklingsprojekter |
|
N |
Jammerbugt som Nordjyllands førende turistdestination |
|
I |
Kvalificeret arbejdskraft i lokale virksomheder |
|
I
N |
Indsats for at flere lokale virksomheder optimerer deres vækstpotentiale |
|
I |
En koordineret og løsningsorienteret tilgang til servicering af erhvervslivet |
|
I |
Styrket rekreativ infrastruktur |
|
I |
Bosætning i landdistrikter |
|
A A I |
Levere en nærværende, aktuel og professional erhvervsservice, der tager sit afsæt i de lokale virksomheders behov |
|
A |
Jammerbugt Kommune er – og skal fortsat være – en kommune, hvor det er attraktivt at starte og udvikle virksomhed |
|
A |
Vi vil styrke samarbejdet lokalt og på tværs af handelsbyer med – og have fokus på at udnytte de muligheder, der ligger i forhold til at styrke handelslivet |
|
A+I |
Jammerbugten er Nordjyllands største turistdestination målt på antal overnatninger |
|
I+N |
Gennemføre specialiserede udviklingsforløb, der understøtter det lokale erhvervslivs vækstpotentialer |
|
I |
Strategien ”Ildsjæle gør forskellen” lægger op til, at der i samarbejde med lokalsamfundene gennemføres lokale udviklingsprocesser, der skal danne grundlag for lokalsamfundenes udviklingsaktiviteter. De lokale udviklingsplaner kan dække flere landsbyer, og processerne koordineres med igangværende forløb som bl.a. ”Liv i By og Skole” og ”På Forkant” |
|
I |
Jammerbugt Kommune skal være kendetegnet ved at tilbyde gode fysiske og digitale rammevilkår, som fastholder og tiltrækker sunde virksomheder. Kombineret med en hurtig og løsningsorienteret kommunal service er dette medvirkende til, at det er attraktivt at drive virksomhed i Jammerbugt Kommune |
|
I |
Masterplan Limfjorden |
|
I |
Understøtte de lokale ildsjæle og udviklingsprojekter |
|
I |
Udvikle eksisterende og nye events |
|
I+N |
(I) Igangværende (A) Afsluttet (U) Udsat (N) Nyt
Ressourcer
Opgave |
Årsværk |
Erhvervsudvikling |
5 |
Turismefremme og turismeservice |
5,5 |
Landdistriktsudvikling |
2,5 |
Ledelse |
1 |
I alt |
14 |